Δευτέρα 7 Σεπτεμβρίου 2015

ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΟΛΙΤΩΝ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟ ΛΑΙΚΙΣΜΟ-ΚΡΑΤΙΣΜΟ

«Είναι παγκόσμιο το φαινόμενο. Όπου απουσιάζει η οργανωμένη κοινωνία πολιτών κυριαρχεί ο λαϊκισμός ο κρατισμός η διόγκωση των κοινωνικών ανισοτήτων η καταπάτηση της κοινωνικής δικαιοσύνης η αναξιοκρατία και η διαφθορά»
 
Η άρνηση της πραγματικότητας, η λαϊκίστικη ρητορική, οι αντιμνημονιακές ανοησίες, την ώρα που η χώρα χρειαζόταν επειγόντως βοήθεια από την Ευρώπη και επείγουσες μεταρρυθμίσεις, οδήγησαν πέντε χρόνια και πλέον σε αλλεπάλληλες εκλογικές αναμετρήσεις που έφεραν αντί τη λύτρωση την επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης. Με πρόσημο επίσης το λαϊκισμό, οι υποκρισίες και τα προσωπικά πολιτικά παιχνίδια έφεραν τη χώρα πολλές φορές στο χείλος του γκρεμού.
Χρειάστηκε, ο εικονικός πνιγμός όπως έγραψε ο Guardian μετά το δημοψήφισμα με το δίλλημα «Είτε θα εφαρμόσει τις μεταρρυθμίσεις, είτε θα αποχωρήσει από την Ευρωζώνη και θα δει τις τράπεζες να καταρρέουν», και τον επόμενο μήνα να μη πληρώσει κανονικά μισθούς και συντάξεις, για να αντιληφθεί η Ελληνική πλευρά την θέση της και ότι λεφτά, χωρίς όρους, συμφωνία και μνημόνιο δεν μπορούν να δοθούν .

Η ΑΝΟΔΟΣ ΤΟΥ ΛΑΪΚΙΣΜΟΥ

 
Ήδη το 2010, πέντε ολόκληρα χρόνια πριν τον σχηματισμό της λαϊκιστικής κυβέρνησης συνασπισμού στην Ελλάδα, ο τότε Πρόεδρος της ΕΕ Χέρμαν φαν Ρομπέι αποκάλεσε τον λαϊκισμό «τον μεγαλύτερο κίνδυνο για την Ευρώπη» (Frankfurter Allgemeine Zeitung, 9 Απριλίου 2010). Από τότε, πολλές φωνές που εκφράζουν το κατεστημένο έκαναν το ίδιο, από τη Γερμανίδα καγκελάριο Άγκελα Μέρκελ μέχρι τους αρχισυντάκτες της New York Times. Όλες οι προειδοποιήσεις έχουν τα εξής κοινά χαρακτηριστικά: (1) προέρχονται από ανθρώπους που βρίσκονται στην εξουσία, (2) είναι ασαφείς αναφορικά με την έννοια του λαϊκισμού, και (3) ισχυρίζονται ότι ο λαϊκισμός είναι (πανταχού) παρών στην ευρωπαϊκή πολιτική σκηνή.
 
Σε αυτό το άρθρο θα αξιολογήσω την άνοδο του λαϊκισμού με βάση έναν σαφή ορισμό του. Ιστορικά ο λαϊκισμός αποτελεί ένα περιθωριακό πολιτικό φαινόμενο στην Ευρώπη, αντίθετα με την Αμερική (Βόρεια και Νότια). Τα τελευταία χρόνια, τα λαϊκιστικά κόμματα της Αριστεράς και της Δεξιάς έχουν πετύχει θετικά εκλογικά αποτελέσματα σε ολόκληρη την Ευρώπη, παρόλο που οι επιδράσεις τους στην ευρωπαϊκή πολιτική σκηνή παραμένουν μέχρι στιγμής αρκετά περιορισμένες. Ωστόσο, αυτό δεν ισχύει και στην Ελλάδα, η οποία αποτελεί τόσο ιστορική όσο και σύγχρονη εξαίρεση στον γενικό κανόνα στην Ευρώπη.

ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΘΩΝ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΣΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ

ΚΩΔΙΚΑΣ ΟΡΘΩΝ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΣΤΗ
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ

Υιοθετήθηκε από τη Διάσκεψη των ΔΜΚΟ στη συνεδρίασή της την
1η Οκτωβρίου 2009


CONF/PLE(2009)CODE1



Η ελληνική μετάφραση του «Κώδικα ορθών πρακτικών για τη συμμετοχή των πολιτών στη
διαδικασία λήψης αποφάσεων» έγινε με επιχορήγηση από το Πρόγραμμα Επιχορήγησης ΜΚΟ στην
Ελλάδα, που εντάσσεται στον Χρηματοδοτικό Μηχανισμό του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου
(EEA Grants 2009 – 2014) και χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία.

Πέμπτη 2 Απριλίου 2015

Επιτυχημένα παραδείγματα κοινωνικής επιχειρηματικότητας – case studies



  Επιτυχημένα παραδείγματα κοινωνικής επιχειρηματικότητας – case studies

Η τελευταία ενότητα έχει πολύ πρακτική σημασία, γιατί παρουσιάζει κάποια από τα πιο επιτυχημένα παραδείγματα Κοιν.Σ.Επ. σε διάφορους τομείς επιχειρηματικότητας.

Σκοπός είναι να δούμε στην πράξη πώς κάποιοι εφάρμοσαν όλες τις κατάλληλες τεχνικές και μεθόδους και αξιοποίησαν όλα τα διαθέσιμα μέσα, με θετικό αποτέλεσμα τόσο για τη βιωσιμότητα των ίδιων των συνεταιριστών όσο και για την παραγωγή κοινωνικού οφέλους για την τοπική κοινωνία.  

Ενδεικτικά παραδείγματα είναι:

Οικοσύστημα κοινωνικής δράσης - δικτύωση



  Οικοσύστημα κοινωνικής δράσης - δικτύωση

Θα ξεκινήσουμε αυτήν την ενότητα ξεκινώντας από έναν ορισμό για να γίνει κατανοητός ο όρος οικοσύστημα στη φυσική. Ιδιαίτερα στον τομέα της επιχειρηματικότητας, θα παρουσιάσουμε τις συνιστώσες του επιχειρηματικού οικοσυστήματος.

Βασική προϋπόθεση κοινωνικής επιχειρηματικότητας είναι η δικτύωση μεταξύ παραγωγών και καταναλωτών, η οποία παίρνει δυο μορφές, της οριζόντιας δικτύωσης και της δικτύωσης χωρίς διαμεσολαβητές.

Κοινωνικό Μάρκετινγκ: Τεχνικές επικοινωνίας, μάρκετινγκ και προώθησης πωλήσεων – χρήση νέων τεχνολογιών



  Κοινωνικό Μάρκετινγκ: Τεχνικές επικοινωνίας, μάρκετινγκ και προώθησης πωλήσεων – χρήση νέων τεχνολογιών

Στην ενότητα αυτή θα εισάγουμε μια καινοτομία για την επιστήμη της διοίκησης επιχειρήσεων και του μάρκετινγκ, μέσα από την παρουσίαση μιας άλλης μορφής μάρκετινγκ, του κοινωνικού. Ξεκινώντας από τον ορισμό του μάρκετινγκ εντοπίζουμε ένα βασικό πρόβλημα που προκύπτει που είναι το υψηλό κόστος διαμεσολάβησης που απαιτεί η εφαρμογή του.

Λύση σε αυτό το πρόβλημα δίνει το κοινωνικό μάρκετινγκ. Οπότε στη συνέχεια είναι απαραίτητο να δώσουμε τις συνιστώσες αυτής της μορφής μάρκετινγκ και έναν ορισμό. Στη συνέχεια εντοπίζουμε τις διαφορές που έχει το κοινωνικό από το συμβατικό μάρκετινγκ, τους λόγους που υιοθετούμε αυτή την καινοτόμα μορφή μάρκετινγκ για να καταλήξουμε στα βασικά χαρακτηριστικά του.

Οικονομικός προγραμματισμός - διαχείριση



  Οικονομικός προγραμματισμός - διαχείριση των Κοιν.Σ.Επ

Αυτή η θεματική ενότητα εστιάζει το ενδιαφέρον σε θέματα οικονομικής διαχείρισης και προγραμματισμού των Κοιν.Σ.Επ. εν μέσω οικονομικής κρίσης, ιδιαίτερα κατά τα πρώτα στάδια της αρχικής επένδυσης και λειτουργίας της.

Το βασικό ζητούμενο είναι να απαντήσουμε στο καίριο ερώτημα από πού αντλεί πόρους μία Κοιν.Σ.Επ. και ειδικά σε περίπτωση όπου τα μέλη της είναι μακροχρόνια άνεργοι.

Αφού γίνουν κατανοητές οι πηγές χρηματοδότησης των Κοιν.Σ.Επ. θα περάσουμε στο κομμάτι της διαχείρισης όπου θα αναφερθούμε σε πιθανά προβλήματα κατά τη διαδικασία οικονομικού προγραμματισμού.

Τέλος θα μιλήσουμε για τις οικονομίες κλίμακας και πώς αυτές επιτυγχάνονται στα πλαίσια της κοινωνικής επιχειρηματικότητας και του συλλογικού επιχειρείν.